2011. szeptember 12., hétfő

Bemutatkozás

Kedves olvasó! 

Engedjen meg nekem egy rövid bemutatkozást.

Becsületes nevem Horváth Zoltán, de a rejtvény oldalakon és egyéb helyeken Valezius néven lehet velem találkozni. 2001 óta fejtem versenyszerűen logikai rejtvényeket, és nagyjából ugyanekkor kezdtem el a feladványok készítését is. 2003 óta minden évben részt vettem a rejtvényfejtő világbajnokságon, kivéve 2005-ben, amikor Eger volt a helyszín, és rejtvény készítőként működtem közre. 2004-ből van egy csapat 3. helyem, valamint egy egyéni 4. hely, ezen kívül többször is az első 10-ben végeztem az egyéni versenyek során.


A sudoku világbajnokságok története 2006-ban indult Luccában, ezen a még csak egy napos versenyen 5. helyen végeztem. A következő évben már jóval erősebb mezőny gyűlt össze, én pedig az évek során szép lassan visszacsúsztam a 20-30. hely környékére. A legjobb dolog, amit a sudoku fejtésnek köszönhetek, hogy eljutottam Indiába, és az Egyesült államokba :)

2001 óta rendszeresen készítek rejtvényeket, a Logi-koktél című újságban 500-nál is több feladványom jelent meg az évek alatt. A csökkenő példányszám oda vezetett, hogy a lap előbb két majd háromhavonta jelent már csak meg, majd egy szerkesztő váltás után már nem jelentek meg a rejtvényeim. Ekkor indítottam el rejtvényes honlapomat: www.logikairejtveny.5mp.eu

Sudoku rejtvényekből alig néhány tucatot készítettem eddig. De idén Eger ad otthont a XX. rejtvényfejtő világbajnokság mellett a VI. sudoku világbajnokságnak is, ezért ideje volt belefognom a  sudoku rejtvények gyártásába is.


Ezen a blogon minden héten közzé szeretnék tenni egy általam készített sudoku rejtvényt, és ezáltal minden több sudoku variációval megismertetni az olvasókat.


A sudoku története:



2006 előtt ugyan sudoku világbajnokság még nem volt, de a sudoku már létezett. Egyike volt annak a több, mint 100 rejtvénytípusnak, amelyekkel újságokban vagy éppen a világbajnokságon találkozni lehetett. Érdekes, hogy G. Nagy László 1999-ben megjelent rejtvénykönyve A világ legnépszerűbb logikai rejtvényei mindössze 4 sudoku variációt tartalmazott: Átlós sudoku, Sudoku betűkkel, Irregulár sudoku és még egyet.
Ebben a könyvben a Torpedó elnevezésű rejtvényből is csak 3 variáció jelent meg, de a szerző következő könyve: A világ legújabb logikai rejtvényei (2001) már 17 torpedó variációt tartalmazott (természetesen nem mind született abban a 2 évben, de ami az előző könyvbe nem fért bele, az itt már helyetkapott), míg újabb sudoku variációból csak egyet a Relációs sudokut tartalmazza a könyv. Ezekben az években nem is számított rejtvénykészítőnek az, aki nem talált ki egy új torpedó variációt :)
A sudoku fellendülését a sudoku világbajnokságok hozták el, a szerzők minden évben szeretnének valami emlékezeteset mutatni a résztvevőknek. Idén nekünk magyaroknak se kevesebb a célunk. A másik fő hajtóerő az online rejtvényfejtő versenyek.
A Logic masters india: http://logicmastersindia.com minden hónapban sudoku versenyt rendez, rejtvénykészítőnek pedig bárki jelentkezhet. Sok új sudoku variáció látott napvilágot ezeken a versenyeken.

Új sudokut kitalálni nem is olyan nehéz, a legjobb rejtvénykészítők tehát inkább szép feladatokra törekednek. A nagyszerűség általában az egyszerűségből születik. De olyan is előfordul, hogy valaki a meglévő rejtvények apró továbbgondolásával tud valami igazán emlékezeteset mutatni.

Terveim szerint hetente egy sudoku variációt mutatok be, aztán pár hónap múlva, valószínűleg csak a VB után, már hetente több poszt is lesz, így az új típusok mellett találkozhat majd új feladványokkal is a már bemutatott rejtvényekből.

Tartson velem ezen az utazáson, amin még én, az ön kalauza, is teljesen járatlan vagyok.
Meglátjuk, hova jutunk :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése