2012. október 19., péntek

Rejtvényfejtő világbajnokság 2012 - 1. nap

Az előző posztot azzal zártam, hogy csütörtök reggel indult a rejtvényfejtő vb. Ez nem teljesen igaz, mivel a vacsora után szerda este 10-től volt a kérdések órája. Ahogy a sudoku vb-nél már leírtam ezeket előszeretettel hagyom ki. Az instrukciós füzet minimum egy héttel a verseny előtt már elérhető, és a  résztvevőknek lehetőségek van a fórumon feltenni a kérdéseiket. Sajnos nem sokan élnek ezzel, ezért a kérdések órája elég hosszúra tud nyúlni. A vacsorán bizonyára majdnem mindenki megivott egy-két pohár bort, ami szerencsére lecsökkenti a kérdések hosszát :-) Persze nem ajánlatos sokat enni, mert másnap reggel már fejteni kell.
Valami oknál fogva most mégis úgy döntöttem, hogy beülök a kérdésekre. A magyarok közül összesen ketten voltunk, majd később befutottak még ketten. Egy üres sorban foglaltunk helyet, majd az üres sor  másik végén megjelent pár ismerős görög arc. Pár perccel később befutott még egy görög hölgyversenyző, aki kénytelen volt a sor hozzánk közelebb eső végén helyet foglalni. Így a kérdések órája számomra egy kellemes beszélgetéssel telt el. :-)

1. forduló - Dominó vadászat

Ez a dominós típus egyike a legrégebbi rejtvényeknek, sok újdonságot nem hozott senkinek ez a forduló. Pár rejtvény itt talál a kedves olvasó. Egy kicsit mégis megbolondították ezeket a rejtvényeket azzal, hogy pár számot kitöröltek az ábrából. De túl sokat nem lehetett, mert akkor már nagyon nehéz elérni, hogy egy megoldás legyen. A rejtvényeket szinte ugyanúgy kellett fejteni, mint ahogy már megszokhattuk.

Mivel ez volt a vb nyitó fordulója, ezért számítottam rá, hogy valami nyitó jellege lesz a körnek. 
Ez abban kimerült, hogy a legelső feladat egy WPC (World Puzzle Championship) formájú ábra volt.
8 rejtvény volt 30 percre, és bónusz pontot is meghirdettük a szervezők. Ami azt a szándékot jelzi, hogy legalább 10-20 ember befejezi a kört. Persze ezek a számítások nem mindig jönnek be, de ha jók a szervezők, akkor általában igen, ezért az ilyen jelzéseket értékelni kell a fejtőknek.
Volt egy 10 és 14 pontos rejtvény is a körben az 5 és 7 pontosak mellett, így ha például 25 perc alatt befejezek 7 rejtvény, a maradék 5 percben nem lesz időm a legnehezebbet befejezni. Ez a példa remélem rávilágít, hogy miért fontos a jó stratégia megválasztása. Ha minden rejtvényt sikerül befejezni, akkor a stratégia mindegy is volt. De ha nem, akkor nagyon is szmít, hogy milyen sorrendben esek neki a rejtvényeknek.
Úgy döntöttem, hogy 5-7-7-es rejtvénnyel kezdek. Ez 19 pont a lehetséges 60-ból. Ha jól haladok, akkor 10 percnél kész kell lennem ezekkel, ekkor érdemes a nagyokkal folytatni, ha viszont 20 percnél vannak csak kész, akkor váltok a B tervre (vagyis ez már a C volt, a B terv olyan 15 perces időt feltételezett volna) és a maradék időben a többi kicsire kell rámennem.

Elég ostoba szabályt vezettek be idén a bónuszos fordulókra. Ha nincs kész 10 ember, akkor jön 5 perc hosszabbítás. Egyelőre nem mennék bele a részletekbe, hogy miért is gondolom, hogy ez ostobaság, de 10 évnyi tapasztalat beszél belőlem, és a 4. forduló kapcsán visszatérek még erre.

Szóval hosszabbításra került sor, 6. helyen adtam be a sort, amivel a 60 pontom mellé kaptam még 10 pontot. A kör után 6. helyen álltam :-) Hogy ne felejtsem el, egyből belinkelem a teljes végeredményt. :-)
A többi magyar max 46 pontig jutott a 60-ból.

2. forduló - Blackjack

Ebben a körben 21 rejtvénytípus volt, 23 rejtvénnyel. Minden rejtvénynek köze volt a 21-es számhoz. Mivel ez volt a 21. világbajnokság. A forduló 120 perces volt, vagyis ez volt a vb leghosszabb köre.

A rejtvényeket 4 csoportba osztottam.
1. csoport: Amiket fejteni akarok az elején
2. csoport: Értékes rejtvények, amiket csak akkor fejtek, ha időben jól állok, és az A-tervet akarom végigvinni
3. csoport: Olyan rejtvények, amiket alapból nem akarok fejteni, mert nem éri meg.
4. csoport: Néhány könnyű rejtvény, amit az utolsó 5 percből elő lehet venni, ha már nincs más.

Az A-terv szerint 80%-ot céloztam be, a C-terv pedig 50% volt. (Nemcsak itt, hanem kb minden fordulóban)
Emiatt 20%-nyi rejtvényt a 4. csoportba kellett tennem, és további 20-30%-ot a 2-es csoportba. Ha véletlenül minden rejtvény tetszett a körben, akkor is valamivel fel kellett töltenem ezt a két kategóriát.
A 4. csoportra azért van szükség, mert ha a nagyon könnyű rejtvényeket megcsinálom a fejtés elején, és mondjuk 5 perccel a vége előtt befejezek egy magas pontú rejtvényt, akkor a maradék 5 percet fejtés szempontjából elvesztettem. Persze olyan is lehet, hogy az utolsó percben lesz kész valami nehéz rejtvény, de gyakoribb, hogy 1-2 perce még marad az embernek a forduló végén. 
Vagy marad 10 perce, elkezd átnézni mindent, és még mindig marad 3-4 perc az átnézés után is.

Persze ez csak előzetes beosztás, lehet olyan, hogy egy 1. kategóriás rejtvényről kiderül, hogy túl nehéz és fel kell adni. Vagy, hogy egy 4. kategóriás rejtvény sokkal könnyebb, mint aminek tűnt. (Majdnem) minden rejtvénynek meg kell adni az esélyt, ami forduló közben eléggé felboríthatja a tervet, de azért jó, ha van egy terv.. Persze az ember legyen tisztában a képességeivel. Például a sudoku vb-n nem voltam a legjobbak között, emiatt volt jópár rejtvény, amiről tudtam, hogy nem az én szintem, anélkül is, hogy esélyt kapott volna :-)
141/240 pontommal nem kerültem be a legjobbak közé. Oda 170+ kellett volna, de úgy érzem nagyjából kihoztam magamból a maximumot. Még ezzel is a legjobb magyar lettem.


És máris elérkeztünk az ebédszünethez. Amit fontos kiemelni, hogy verseny közben az ember nem ehet túl sokat, hogy a vér ne a gyomorba menjen, hanem maradjon a helyén. Úgyhogy a reggelig és az ebédek elég szomorúak szoktak lenni a számomra, de vacsorán lehet egyenlíteni :-)

3. forduló - Megcsavart rejtvények
11 többé-kevésbé ismert rejtvény volt a körben. Mindnek volt egy pici hibája, amit meg kellett találni, majd azután közel normálisan fejthető a rejtvény.
Ilyen elrontott rejtvények már szerepeltek 2 évvel korábbi vébén is, ami akkor nagyon rosszul ment.Ebből okulva egy biztonságosabb fejtést lőttem be, kiválasztottam, melyik rejtvények tűnnek biztonságosabbnak és melyek veszélyesnek. Végül 10 rejtvényt oldottam meg a 11-ből. Két rejtvényt tettem a 3. kategóriába, amivből végül az egyiket kénytelen voltam mégis fejteni.
Mivel az utolsó rejtvényre már nem lett volna időm, így inkább átnéztem a feladataimat.
Top5-ben végeztem ebben a körben.

4. forduló - Könnyű, mint rejtvények
Könnyű, mint az ABC szintén egy nagyon régi feladattípus, ebben a körben 3 variációból volt 9 rejtvény.
Két típus 6 rejtvényét viszonylag gyorsan megcsináltam. A 3. típus 3 rejtvényével viszont nem boldogultam. A tervben az benne volt, hogy csak lassan jönnek ki a rejtvények, de az nem, hogy egyáltalán nem :-) Szóval itt a legjobb terv se segített volna. Sajnos még 5 perc hosszabbítás is jött. Ami alatt a gyengébb versenyzők ugyanígy eljutottak 6 rejtvényig, mint én, mert jóval több idejük volt rá. Én meg a 7. rejtvényemet egyszerűen nem tudtam megoldani. Tehát a hosszabbítás rendszere most a jókat szivatta meg. Míg máskor meg az történik, hogy a bénák szívnak vele nagyot, mert ők el vannak akadva, a jónak meg csak az az 5 perc hiányzik, hogy befejezzen valamit, amivel egy csomó bónuszpontot is kap. 
Emiatt gondolom, hogy a hosszabbítás rendszerét el kéne felejteni. Sokkal többen buknak vele, mint ahányan nyernek, és azt se lehet előre megjósolni, hogy kinek segít majd.
Pali másodiknak fejezte be a kört.

5. forduló - Kifestő rejtvények

90 perces forduló 15 rejtvénnyel. Az optimista forgatókönyv 145 pontot tartalmazott. A vége 159 lett, persze némi szerencsével, volt egy feladat, ami sokkal nehezebb volt a vártnál, de siekrült végül néhány tippel befejezni, 2 rejtvényem maradt ki. Ebből az egyik olyan volt, amiben tudtam, hogy gyenge vagyok, így egyértelműen 3. kategóriába került. A másikat nem gondoltam reménytelennek, de a jelölésrendszere miatt tudtam, hogy könnyű lesz elrontani, ezért az is a 3. kategóriába ment.

Nagyrészt tetszettek a rejtvények, és majdnem meg is nyertem a kört. 2. lettem, egy japán mindent befejezett. A japánoknak nagyon feküdnek az ilyen feladatok, A 4 fős csapatból 3-an nagyon magas pontokat értek el ebben a körben.

6. forduló - Marina kikötője

Ez egy csapatforduló volt, ahol kishajókat kellett elhelyezni a kikötőben. Minden hajó pontot ért, a pontok összegét kellett maximalizálni. Amit aztán átváltottak versenypontokra. A legjobb csapat 400-at kapott, a 2. legjobb 370-et, mi magyarok a 16. helyért 170 pontot. Nem volt sok csapat, akit megelőztünk. 

Összesen 17 pontban voltak felsorolva a szabályok, amiknek teljesülnie kellett a hajók lerakásakor. (Illetve néhány pont a pontozási rendszert magyarázta el.) De egy pontban több szabály is lehetett.
Előző nap végigmentünk rajta szép lassan, egyesével Palival, hogy tényleg értjük-e, hogy mi van. Erre jött rá a kérdések óráján vagy 15 kérdés, hogy pontosan mi a helyzet akkor, ha...
Természetesen az egyik félszabályt nem sikerült megjegyeznünk, így 10 hajónk 0 pontos lett.

A 25 perces fordulóban gondolkodni nem volt idő, pakolni kellett a hajókat minél gyorsabban. Például volt 2 öböl, amit telepakoltunk kék és piros hajóval. Ha egy másik csapat véletlenül úgy döntött, hogy ő a másikba pakolja a piros hajókat, lehet, hogy lényegesen több pontot kap, vagy kevesebbet.
Az utolsó 5-10 percben lehetett azon gondolkodni, hogy ha kicserélek 1 fehér hajót 2 kékre az jó-e nekem, odafér-e egyáltalán. Illetve át is kell nézni, hogy teljesül-e a mozgási szabály, amit ránézésre nem lehetett mindig megmondani. 
Volt olyan csapat, aki 20-30 hajót bukott emiatt. Őket legalább megelőztük :-)

Talán az olvasó kitalálta, hogy nem vagyok oda az ilyen optimalizációs fordulóért, elég kevés értelmét látom.


Ezzel véget ért az első fejtési nap, jöhetett a jól megérdemelt vacsora. Több, mint 8 óra telt el az első forduló befejezése óta, a javítóknak csak 1-2 kört sikerült ennyi idő alatt kijavítani, így csak reggel tudtuk meg, hogy ki hogyan áll.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése