2012. október 14., vasárnap

Sudoku vb 2012 - egyéni fordulók

11 rejtvényfejtő világbajnokságnak voltam eddig részese, illetve 7 sudoku világbajnokságnak, mégis ez az első alkalom, hogy írok a versenyről. Nincsenek illúzióim, nem hiszem, hogy túl sok embert érdekelne. A tavalyi versenyről Lapis Viktor barátom számolt be, a blogján. Ő például talán kíváncsi lesz erre a bejegyzésre. :-)

Megérkezés

A szervezők hétfőtől várták a résztvevőket a versenynek helyszínt adó Uvala Scott-i szállodában. Sikerült megbeszélni velük, hogy mi inkább egy nappal hamarabb hazajönnénk, és cserébe egy nappal korábban szeretnénk leutazni. Úgyhogy vasárnap délutánra már a tengerparton voltunk 5-en a 8 fős magyar "delegációból". A csapat másik fele egy nappal később jött, így a szabálymegbeszélést is másnapra hagytuk.
Kellemes őszi idő volt, olyan 25 fokkal, ezért semmiképp se hagyhattam ki, hogy megmártózzam a tengerben. Egy picit hideg volt, de ettől függetlenül megérte bemenni. :-)
A hivatalos program a hétfő esti nyitóvacsorával kezdődött, tehát a teljes hétfői napunk szabad volt. Madarassy Pali kiderítette, hogy a kiránduláson Rijeka óvárosát fogják megmutatni, ezért a szabadidőt kihasználni Krk szigetén tettünk egy körutazást. Ilyenkor ősszel, már nem nagyon vannak turisták, és majdnem minden fagyizó zárva volt. Visszaérkezve már megjöttek a magyarok is, én pedig ismét úsztam egyet a tengerben, ameddig még megtehettem.
Bevallom nem emlékszem, hogy végül volt-e feladatmegbeszélés. A nyitóvacsora különösebb felhajtás nélkül telt el, és este 10-től lehetett kérdéseket feltenni a szervezőknek a feladatokról. Ezt én rendszeresen ki szoktam hagyni, a vb program legunalmasabb része. :-)

7. Sudoku világbajnokság

Kedd reggel 10-kor kezdődött a sudoku vb első fordulója. A verseny a tervek szerint egészen este 8-ig tartott (volna), 7 egyéni és 2 csapatfordulót magában foglalva.
A hivatalos magyar csapatot Gyimesi Zoltán, Szentkuti Péter, Major Boglár és jómagam alkotta. A B csapatba került Madarassy Pál, Antal Tamás, Stolmár Katalin és Csizmazia Tamás.
Gyimesi Zolival már jópár sudoku vb-n részt vettünk egy csapatban.  Péter tavaly indult először, amikor én szervezője voltam a vb-nek így őt még alig ismer(t)em. Major Boglár pedig már az első sudoku vb-n is ott volt 2006-ban, majd 2010-ben is egy csapatban voltunk. 
A csapatfordulókban Madarassy Pál szokta végezni a munka oroszlán részét, ezért igencsak megszenvedtük a hiányát idén. A B csapat jobban sokkal teljesített az első csapatkörben, mint mi.

1. forduló - Pinocchio
A vb központi témája a mesék voltak. Az első forduló a Pinocchio elnevezést kapta.
7 gyakorlatilag hagyományos sudokut tartalmazott a 25 perces forduló. Extraként minden rejtvény tartalmazott 3 számot, amiből egy rossz, vagyis hazudik. Ő volt Pinocchio, akit fel kellett ismerni a fejtés során.

4 rejtvényig jutottam, 23 pont az 50-ből. Ez egy nem túl erős kezdés, de várható volt, hogy hagyományos sudokuban nem vagyok a top 30-ban sem, talán még a top 50-be se férek be.

2. forduló - Smurfs
Összesen 3x10 vagyis 30 hagyományos sudokut tartalmazott a forduló, amik hármasával voltak összekapcsolva egy-egy hüpikék törpikék figura segítségével. 12 rejtvényt fejtettem meg 80 perc alatt 51 / 160 pontért. Ismét a 40-50. hely környékére saccolom magamat. 4-en jutottak 100 pont fölé. 
A magyarok között kb 2. helyen álltam. Petinek elvileg a hagyományos sudoku az erőssége, de valószínűleg a tapasztalatok hiánya miatt még nem tudta magából kihozni a maximumot. A magyar válogatón Gyimesi Zoli nyerte a hagyományos sudoku kört, Peti második helyen végzett.

A rejtvények sajnos nem voltak nehézségi sorrendben, míg az első blokk 4+5+5 pontot ért, addig a 3. blokk csak 3+4+3-at.  És nem éreztem, hogy a 3 pontos feladatok bármivel könnyebbek lennének, sőt!
Itt tűnt fel nekünk, hogy a pontszuám nem feltétlenül a valós nehézséget tükrözi.

3. forduló - Snow White and the seven dwarfs (Hófehérke és a hét törpe)
7 sudoku variációt kellett megfejteni, amik egymáshoz is kapcsolódtak, majd ha kész a 7 rejtvény, akkor a nyolcadik, vagyis Hófehérke is megoldhatóvá válik.
Mivel a 7 beugró rejtvény is kötődött egymással, ezért nehéz volt kitalálni, hogy melyikkel érdemes kezdeni, melyik fejthető magában. 
Az 5. és 6. rejtvény tűnt jó kiinduló pontnak, ami be is vált, ezeket a rejtvényeket sikerült gyorsan befejezni, majd rátértem a 1-2-3-asra. 
A 45 perces fordulóból kb 20 percnél kész is voltam 6 kicsi rejtvénnyel. Hófehérke adta az összes pont egyharmadát. Ugyan a 7-ből csak 6 rejtvényem volt meg, de a 7-ből is megvolt a szükséges információ, ezért nem érte meg azt befejezni (ami a sor legnehezebb kis rejtvénye volt), hanem neki kellett állni a fő rejtvénynek, ami valóban egy nehéz rejtvény volt. Csak tippelgetéssel lehetett elkezdeni. Például két helyen lehetett a 2-es valahol, betippelem az egyiket, ha elakad, akkor tudom, hogy a másik helyen kell állnia, így oda beírhatom tollal. (Persze csak ha elég bátor vagyok ;-) ) Szóval néhány tippeléssel kaptam pár számot, ami után már valamelyest megindult a rejtvény. Így sikerült befejezni talán 10 perccel a forduló vége előtt. Még pár percet eltöltöttem a 7. kis rejtvénnyel, majd átnéztem az egészet és 3:40-el a forduló vége előtt beadtam a sort. Meglepetésemre elsőként. Még hárman fejezték be a kört, mindhárom japán volt.
A tanulság az, hogy jól kell tudni tippelni :-)

Egy több, mint 1,5 órás ebédszünet következett.

4. forduló - Muppet show
A vb legötlettelenebb fordulója következett. 15 irregulár sudokut tartalmazott a sor. Mindegyik 1-9-ig számokat és 9 db különböző Muppet figurát 60 percre. A figurák egy-egy számot jelentettek 1-től 9-ig, mind különbözőt.
Az első 10 perc azzal ment el mindenki számára, hogy lapozgatta a füzetet, és kihúzta, hogy az adott figura melyik szám nem lehet. A maradék 50 percben lehetett foglalkozni a rejtvények megfejtésével. 
A pontok így néztek ki: 6-6-6-6-8-8-10-10-10-6-6-8-10-12.

Az elején kezdtem megint, sajnos az első rejtvényt elrontottam, majd a második is úgy tűnt. Itt estem kétségbe, hogy elnéztem a számok kihuzogatását, és kezdhetem előlről. 
60 percből 30 elmegy mire elkezdhetem a normális fejtést. Végül a 2. rejtvény csak kijött, úgyhogy innen már tudtam, hogy legalább a számaim jók. Majd megoldottam a 3. és 4. rejtvényt. Itt jutott eszembe a 2. kör, a pontszámok és nehézség kapcsolatáról, ezért ugrottam a 10 pontos feladatokra. kettő kijött, majd a harmadikat megint elrontottam. Nem volt egy szerencsés forduló sajnos.
38  / 120 ponttal zártam. Egy-két ember jutott csak 60 fölé, vagyis nem volt igazán jól belőve ez a forduló se. A legjobbak a feladatok kicsit több, mint feléig jutott csak el!

5. forduló - Professor Balthazar
14 db számolós sudoku variáció 60 percre. A magyar válogató egyik fordulója ehhez hasonló számolós feladatokat tartalmazott, úgyhogy remélem, az jó gyakorlás volt a csapatnak.
Javarészt könnyebb rejtvényeket tartalmazott a kör, 7 és 10 pont között én nem igazán éreztem a nehézségi különbséget.66 / 120 pont, 8 megoldott feladat. Közepesen jó eredmény ebben a mezőnyben. Mindenesetre élveztem ezt a fordulót.

6. forduló - Disneyland
Hasonló az előzőhöz, 15 variáció 50 percre. Volt egy 12 pontos feladat, amit meg akartam csinálni, de iszonyat nehéz volt. És egy 5 pontos, ami könnyűnek tűnt, ehelyett szintén teljesen fejthetetlen volt. 30 perc után talán 10 pontom lehetett, így a maradék 20 percben próbáltam menteni a menthetőt. Némi szerencsével 30 / 100 pontig jutottam. Gyimesi Zoli 33 pontjához képest nem is rossz. Mindössze ketten teljesítettek 60 pont felett, és 50 felett se túl sokan. 
Szóval megint egy nem túl jól eltalált kör.

Mi is követtünk el hasonló hibákat tavaly a magyar vb-n. A 70 perces hosszú körünkben 940 pont volt a maximum, amiből 500-600-at szereztek a legjobbak. Ami jelzi, hogy mi is túl sok feladatot adtunk fel, de az ilyen hibák azt hiszem nálunk kevésbé jöttek elé, mint most.

7. forduló - TNT (Ahogy megtudtam, ez egy olasz rajzfilm, ami népszerű volt Horvátországban.)
Mindössze 10 percig tartott a kör 18:20-18:30. Ezalatt lehetett gyűjteni 30 pontot 3 összekapcsolt sudoku megoldásával. Nekem nem jött össze, 0 ponttal zártam a kört. Sajnos így estére már eléggé elfáradtam, főleg mert nem tudtam 8 órát aludni előző éjjel, túl kényelmetlen volt az ágy, és reggelre arra ébredtem, hogy fázom. A stratégiám az lett volna, hogy mielőtt tippelek, hátha összejön 30 pont, vagy bónusszal együtt 40 akár. Sajnos nem adta magát tippelésre a feladat. Normál fejtéssel meg nem jutottam messzire.
Gyimesi Zoli és Peti begyűjtötték a 30-30 pontot.

Végeredmény

Gyimesi Zoli 20*. hely (318 pont)
Én 22*. hely (306 pont). Sikerült 12 pontra zárni a legjobb magyar sudoku fejtőtől, és a 22. hellyel is elégedett lehetek összességében. 
Szentkuti Peti 35*. hely (259 pont)
Major Bogi 60*. hely

* helyezés a hivatalos ranglistán.

A B-csapat tagjai nem kerülhettek föl a hivatalos listára, de a teljes listán rajta voltak.
Madarassy Pál: 64. hely (A hivatalos lista 50. helyének felel meg.)
Antal Tamás: 68
Stolmár Katalin: 86
Csizmazia Tamás 96.
(149 induló)

1 megjegyzés:

  1. Valóban kíváncsi voltam erre a bejegyzésre :).

    A leírásból úgy tűnik, hogy a szervezők 1-2 fordulóval mellélőttek kicsit, már ami a pontozást illeti. Külföldi fejtők blogjain olvastam (néha talán túlságosan is) részletes elemzéseket a fordulók "ár/érték" arányáról, ott jobban kijött, hogy a feladatok pontszámai sokszor nem tükrözték a feladatok nehézségét.
    Nem hazabeszélve az egri VB-n jobbnak tűnt a pontozás, bár pont a 940 pontos fordulót nem tudtam fejteni.

    Gratulálok egyébként a szép eredményekhez itt is és a logikai VB-n is!

    VálaszTörlés