2012. október 21., vasárnap

Rejtvényfejtő világbajnokság 2012 - 2. nap

Nagyjából 7 óra alvás után elsétáltam reggelizni, útközben pedig szemügyre kívántam venni az előző napi eredményeket. Meglepetésünkre az 5 fordulóból mindössze 4-et tudtak kijavítani a szervezők.
Ennek részben az az oka, hogy a 6. fordulós csapatkört elég hosszadalmas volt összeszámolni, még egy érv amellett, miért is nem kéne ezt erőltetni.
A sovány reggeli után, 9:30-kor kezdődött a pénteki versenynap.

7. forduló - Vonalak és nyilak
Ahogy a név mutatja egy csokor vonalas és nyilas rejtvény került ebbe a körbe. 60 percre 19db. Ezekre a 60 perces fordulókra csak egy A és egy B tervet írtam. 75 és 50%-ot megcélozva.

72 ponttal a kettő között végeztem félúton, a legjobb fejtő elérte a 90 pontot, de 70-80 pont között is csak néhány versenyzőt találunk, úgyhogy ez egy tisztességes eredmény volt ebben a körben ismét.

Sok meglepetést nem jelentett ez a kör, az előzetes elképzelésem az volt, hogy lesz egy típus, ami teljesen fejthetetlen, maximum meg lehet próbálni betippelni 15 pontért.
Egy másik 9 pontért, ami valószínűleg szintén túl nehéz lesz, ebben is igazam volt.
Valamint egy harmadik 14 pontért, ahol reménykedtem benne, hogy megoldható lesz, de azt hiszem még időben rájöttem, hogy azt is ott kell hagyni. Ez már 38 pont a 120-ból, a maradék 82-ből pedig sikerült 72-őt begyűjtenem. Volt egy 13 pontos feladat, amire elvileg 9 percet szánhattam, de sejtettem, hogy inkább 13-15 percig fog tartani. Viszont mivel a többi rejtvény még reménytelenebb volt, így ezt kénytelen voltam ennek ellenére is megcsinálni.

8. forduló - Válogatott rejtvények

Szintén egy vegyes rejtvényekből álló kör, 60 percre 18 feladat.
Kicsit nehezebbre sikerült, mint a megelőző kör, mert  a legjobb fejtő 77 pontot szerzett a 120-ból, én 68 pontot gyűjtöttem, tehát hasonlóan jól ment, mint az előző kör.

Pedig ebben a körben csak egy fejthetetlen rejtvény volt 14 pontért. Illetve még 14 pont egy új típusért, ahol beadáskor még oda kellett figyelni a helyes jelölésre is, emiatt nem hiszem, hogy sokan nekiálltak. Ami abból is látszik, hogy ezt a típust senki nem választotta ki a rájátszásban. Én másnap reggel megoldottam ezeket a rejtvényeket, hátha szembejön majd a rájátszásban, de nem így történt.

A többi rejtvény nagyrészt különösebb probléma nélkül megoldható volt. Az egyik betippelős-berajzolós rejtvény sehogy se akart kijönni 8 pontért, de nagyon más rejtvény már nem volt, amivel érdemes lett volna foglalkoznom. Egy 10 pontos sudoku került még ebbe a körbe, amivel nem sikerült dűlőre jutnom, úgyhogy inkább otthagytam, illetve 6 pontért egy "hány téglalap van az ábrán" feladat, amire megérte volna ránézni, de teljesen elfeledkeztem róla. Általában úgyse sikerül helyesen összeszámolnom az ilyesmiket úgyhogy nem olyan nagy kár érte azt hiszem.

9. forduló - Lakótelep variációk

A délelőtt zárásaként egy 30 perces gyorsasági kör várt még ránk. 7 lakótelep feladvány. A lakótelepet alapvetően szeretem, a gond itt az volt, hogy a már létező szép variációk helyett 2 teljesen új és túlbonyolított rejtvényt találtak ki az alkalomra a szervezők. 
Viszonylag jó tempóban sikerült 5 rejtvényt megoldani, és begyűjteni 37 pontot a 60-ból. A maradék 2 rejtvényen viszont teljesen leragadtam. De úgy tűnik nem csak én, mert senki sem adta be bónuszra a kört, viszont jött még 5 perc hosszabbítás, ami alatt szintén nem sikerült egyik rejtvény se kihozni a maradék kettőből.

Volt pár 40 pont fölötti eredmény, de a 37 pontom egyáltalán nem nevezhető rossznak.
Madarassy Pali 5 ponttal zárta a fordulót, és végül 8 ponttal maradt le a rájátszásról. Pedig az 5 pontos feladaton kívül volt még 4 feladat, ami nekem szépen kijött, valahogy neki egyik se akart.

A fordulóra Slenker Gyula állította elő a megfelelő számítógépes programot és generált nekünk rejtvényeket. Sajnos a szervezők valamelyest elmérték ezt a fordulót, így a gyakorlással se nyertünk annyit, amennyit nyerhettünk volna.

10. forduló - Antológia

Ebben a fordulóban 20 rejtvény volt, egy válogatás az előző 20 vb rejtvénytípusai közül. Az a véleményem, hogy a szervezők nem erőltették meg magukat túlságosan a fordulók kitalálásánál. Én is bármikor sorra tudnám venni az ismert típusokat és kiválasztani 3-at, amiből bármikor össze lehet rakni egy fordulót, ahogy ezen a vébén a szervezők kiválasztották a Dominó, Könnyű, mint és a Lakótelep típusokat.
Tavaly mi ilyen jellegű körből egyet, esetleg kettőt akartunk betenni, lehetőleg olyat, ami még nincs agyonhasználva, így kötöttünk ki a Star battle (magyarul Tehenek) variációknál. 
A többi hosszú kör se túl fantáziadús, antológia például korábban is volt már. 

Visszatérve a fordulóra, ahogy az olvasó észrevettem, hogy a legtöbb kör elég jól ment. Ezen se éreztem, hogy nagy baj lett volna, de utólag megnézve az eredményeimet itt sikerült némi hátrányt összeszedni. 85 pontot kaptam, miközben sokan voltak 100 fölött és 160 volt a győztes pontszám. 

Ebben a körben volt gyakorlatilag az egyetlen hibás beadásom, 16 pontot buktam vele. De más vb-ken a hibás rejtvényekből sokkal többet szoktam csinálni, így ez bőven belefér.

Ha magyaráznom kéne a gyengébb eredményt, akkor azt látom, hogy egy 18 pontos feladat csak kb 15 perc alatt lett kész, míg mások akár 10 alatt is megfejthették. Illetve egy másik 16 pontos feladattal próbálkoztam, amiről sejthettem volna, hogy nem nekem való, helyette két kisebbet kellett volna csinálni.

11. forduló - Valami újszerű

60 perc, 9 feladat. Néhány új feladatot tartalmazott a kör, és eléggé élvezetes is volt, leszámítva egy Sudoku variációt, amiben igazából sok új nem is volt. Mivel az adta a pontok negyedét, így muszáj volt nekiállni, de mivel nem jutottam vele semmire kicsit későn, de otthagytam. Ellenben volt olyan rejtvény, aminek nem akartam nekikezdeni, de így kénytelen voltam. 

77 ponttal nyerték a kört, én 60-at gyűjtöttem. Ismét jó eredmény, összesen 3 feladatot nem oldottam meg, ha a sudokura kevesebb időt szánok, akkor még egy feladat összejöhetett volna. Ilyenkor már leginkább a szerencse dönt, hogy sikerül-e ráérezni arra, mikor is kell feladni, vagy mikor kell tovább küzdeni a feladattal. Ideális körülmények között 71 pontom lett volna, így 60, vagyis kellően megközelítettem az ideális eredményemet. Ezért nem lehet okom panaszra.

12. forduló - Féldominók

50 perc volt egyetlen feladatra, és sorrendbónusz nem volt. Bónuszpontokat akkor szokás adni, ha a forduló befejezhető, itt pedig egyetlen feladat volt, ami elég buta dolog, ha nem fejezi be elég sok ember. 
Mi például a sudoku vébén csináltunk olyan fordulókat tavaly, amiben egyetlen feladvány volt. Ilyenkor az a cél, hogy elég sokan befejezzék, különben sokan rossz szájízzel jönnek ki a teremből. Ehhez mérten kell a feladat nehézségét és fejtési idejét belőni. 
Így ez a dominós kör eléggé önellentmondásnak tűnt ebben a formában. Igaz ugyan, hogy a nem bónuszos körökben is lehetett extra pontokat kapni beadási idő alapján, csak sorrendbónusz nem volt. Tehát lehet, hogy a szervezők ezeket a dolgokat jól átgondolták előre, de az a valószínűbb, hogy nem igazán.

100 pontot lehetett kapni a feladatra, és Pali elemzése szerint akár 80 pont időbónuszt. A top10 átlagosan olyan 150 pontot gyűjthet. Így bárki, aki nem fejti meg ezt a rejtvényt a top15-ből az itt valószínűleg kiesik a rájátszásból, akárhogy teljesített az előző 11 körben!
Palinak igaza volt, valóban nem volt rendesen belőve ez a forduló, így ez lett a vb legfontosabb köre. A vb előtt nem volt ehhez a fordulóhoz gyakorló feladatunk, ami miatt eléggé aggódtam. A vb során kaptunk kettőt is, ami nélkül én biztos, hogy nem fejezem be ezt a rejtvényt. Így viszont az 50 percből 45-öt felhasználva csak összehoztam. 
Pali megnyerte a kört 170 ponttal, saját bevallása szerint 180 is összejöhetett volna, amivel épp bejut a rájátszásba. De az elrontott Lakótelep kör után már biztos volt benne, hogy messze lesz a rájátszástól.
Gyimesi Zolinak is segített a gyakorlás 161 pontot gyűjtött. 

Ezzel a körrel szerencsésen visszacsúsztam az 5. helyről a 6-ra, azért mondom, hogy szerencsésen, mert így jobb ellenfelet kaptam a rájátszásban, de arról majd később.

13. forduló - Elveszett kapcsolatok

A napot egy 45 perces csapatkör zárta. Ezen a vb-n csak két csapatkör volt, ami egészen példátlan, az átlag 3,5 és 3-nál kevesebb sose volt az elmúlt 10 évben. Hiába nem szerepel túl jól a magyar csapat a csapatkörökben, akkor is sajnálatos, hogy most alig volt csapatforduló, az egyik ráadásul egy értelmetlen optimizer.

21 feladványt kaptunk mindenféle feladatleírás nélkül, viszony néhány mintaábrával megspékelve, amiből ki kellett találni a szabályokat.
A rejtvényekben volt 4-4 betű is A-B-C-D vagy P-Q-R-S. Ezek alapján kellett összekapcsolni egymással a rejtvényeket.

Nem igazán ment jól a forduló, arra kellett volna rájönni, hogy a 21 rejtvény az 5db 4-es blokkot alkot. Ezt megnehezítette, hogy 8 rejtvényben volt A-D betű és 12-ben P-S. 
De a 8 rejtvény nem tartozott össze, hanem két négyes csoportot alkotott.

400 pont + bónusz szerepelt az instrukciós füzetben.
A japánok tönkrevertek mindenkit 210 ponttal :) Mi 133 pontot gyűjtöttünk. 

Szóval nem csak kevés csapatkör volt, hanem nem is igazán jók. 
Egy ilyen jellegű fordulót ennél biztos, hogy jobban is meg lehetett volna csinálni. Hogy sokkal jobban az persze nem biztos.


A 2. nap este valószínűleg nem sokan várták már az új eredményeket, mindenki beletörődött, hogy majd másnap reggel lehet rájuk számítani. Persze azért nap közben elkészült az előző napi 5. forduló javítása, és az aznapi 7-es és 8-as is azt hiszem.

Folytatása következik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése