2012. október 23., kedd

Rejtvényfejtő világbajnokság 2012 - 3. nap

Szombat délelőtt került sor a rájátszásra, szerencsére a javítóknak is sikerült behozni a lemaradásukat, így rendben le lehetett bonyolítani ezt a részt is. 6. helyen jutottam be, Pali 9. lett, Gyimesi Zoli 12, Németh Zoltán 51. lett. Csapatban a 4. helyen végeztünk. 

A WSC beszámolóm végén közöltem egy rögtönzött számolást. Nézzük meg ugyanezt a WPC-re is. A csapatpontszámoknak mindössze 10-15%-át adták a csapatfordulók, a szokásos 20-25% helyett. Ez egyáltalán nem szerencsés.

A B-csapatban Antal Tamás 48., Stolmár Katalin 75.,Csizmazia Tamás 67., Horváth Adrienn 119. lett.

Major Bogi ugyan nem került be a B-csapatba, de mivel a sudoku vb-re kiutazott, ezért ha már ott volt részt vett a rejtvényfejtő vb-n is és a 103. helyen végzett.

A vb rájátszásába idén 8-an juthattak be. A rájátszás létszáma évről évre változik. 2003-ban 8 fős volt, 2004-ben 13, majd 10, 10, 10, 17, 12, 8, 10 majd idén megint 8. A rájátszást a szervezők saját elképzeléseik szerint szervezhetik meg minden évben, hasonlóságok vannak, de általában mindig valami új rendszer vár a legjobbakra.
Míg 2003-ban a 8 fő még elégnek tűnt, addig úgy válom most már nem lenne szabad 10 főnél kisebb rájátszást tartani. Mégpedig azért, mert az elmúlt kb 10 évben újabb és újabb fejtők jelentek meg, míg akik 10 éve az elithez tartoztak azok nagy része még mindig ott van.

A 8 legjobb párosával mérkőzött meg egymással. Az alapszakasz legjobbja a 8. helyezett ellen, a 2. helyezett a 7. ellen stb. Továbbá volt egy 27 rejtvényből álló lista, amelyből a jobbik versenyző választhatta ki az 1. és 3. rejtvényt, míg a gyengébb a másodikat. Vagyis mindkét fejtő elkezdi az első rejtvényt, amikor valaki végzett és jó a megoldás, akkor a győztes kap 1 pontot. Ha rossz a megoldás, akkor 1 perc büntetés után lehet folytatni a fejtést. A 3 meccsből 2-őt kellett megnyerni a továbbjutáshoz. 2:0 esetén a 3. partit már nem játszották le, és az így fennmaradt rejtvényt újra lehetett választani.
A fejtés táblákon folyt, filctollal, így radírozni nem lehetett.

Thomas Snyder háromszoros sudoku világbajnok, és most már háromszoros WPC érmes részletesen beszámolt a rájátszásról a blogján. Leírja, hogy kétféle stratégiát lehetett játszani, védekezőt és támadót. Az egész lényege nagyjából az, hogy mit választ az ember 3. rejtvényének, mit próbál átmenni az elődöntőre illetve a döntőre. Mivel 5-8 hely között az ember egyetlen célja a továbbjutás lehet, ezért nincs értelme taktikázni, választani kell egy rejtvényt, ami remélhetőleg jobban megy, mint az ellenfélnek.

A verseny az alapszakasz legjobbja, a hétszeres világbajnok Ulrich Voigt kezdte Nikola Zivanovic ellen. Ulrich egy nehéz lakótelep variációt választott első rejtvénynek és meglepetésre el is bukta. Ulrichnak a továbbjutáshoz nyernie kellett Nikola rejtvényét és a saját 2. rejtvényét is. Végül ez megtörtént, így Ulrich a legjobb 4 közé került.

Utána a 4. és 5. helyezett vagyis Palmer Mebane 2011-es világbajnok és Hideaki Jo állt rajthoz. 
Innen is a jobb ment tovább, vagyis Palmer, az egyetlen meglepetés az lehetett, hogy sima 2:0-val.

A 3. körben jöttem én a másik Japán Ko Okamoto ellen. Elsőnek egy olyan szélrózsa variációt kellett fejteni, ami egy picit el volt rontva. Azzal kellett kezdeni, hogy az ember összeadja az összes ábrában lévő számot. El is számoltam, de mivel sietni kellett, ezért eldöntöttem, hogy nem fogom ellenőrizni magamat. Az elszámolásom miatt csak nehezen tudtam elkezdeni a rejtvényt, mivel leragadni se lett volna értelme, ezért tippeltem. Ha jól számolok, akkor tipp nélkül tudtam volna behúzni ezeket a vonalakat. 
Egy ponton elakadt a rejtvény, mert nem egyezett az előre kiszámolt értékkel. Ekkor számoltam újra, és kaptam meg a jó eredményt, mivel ez csak egy kicsit elrontott rejtvény volt, így nem kellett semmit javítanom, hanem a jó szám birtokában be tudtam fejezni a fejtést.
Amikor kész a rejtvény, akkor ezt kézfeltartással kellett jelezni, majd hátat fordítani a táblának az ellenőrzés és az esetleges büntetés idejére. Így a büntetés tényleg büntetés volt, és nem lehetett a büntetés ideje alatt a hibát keresni.
Amikor kész lettem léptem kettőt hátra, és néhány másodpercet eltöltöttem az ellenőrzéssel. Majd feltettem a kezem. 1:0 ide.

A 2. rejtvényt én választottam, a 11. fordulóban lévő új rejtvények közül választottam egyet, ami mindenki számára új volt, viszont én fejtettem belőle 2-3 gyakorlórejtvényt, ezért úgy gondoltam ebben jobb lehetek az ellenfelemnél. Sikerült hozni a saját rejtvényemet is, így 2:0-val jutottam tovább.
Sajnálatos módon a japán által kiválasztott másik rejtvény ezzel újra választható lett. 

Utolsóként Thomas Snyder fejtett Bram de Laat ellen, Thomas 2:0-val jutott tovább. 
Az egyetlen meglepetést tehát az én továbbjutásom jelentette.

Az ellenfelek egyértelműen jobbak voltak, mint én, és a két további körben én választhattam a kevesebb rejtvényt, ezért csak úgy lett volna esélyem érmet szerezni, ha valaki hibázik.

Az elődöntőben elsőként az Ulrich és Palmer párharcra került sor. Palmer a Tapát választotta, amiről mindenki tudta, hogy jobb, mint Ulrich. Ez be is igazolódott, ezt Ulrich is tudhatta előre, ezért úgy kellett odaállnia, hogy hoznia kell a saját 2 rejtvényét.
Ulrich egy dominó rejtvényt választott, majd meglepetésre másodiknak egy sudokut. Nyilvánvalóan azért, hogy Thomas, a háromszoros sudoku világbajnok, ne tudja azt választani ellene a döntően.
Thomas ezt a blogján a gyalogáldozat hasonlattal illette. A taktika valószínűleg jó volt, ami kevésbé érthető a számomra, hogy miért 3. rejtvénynek rakta be a sudokut Ulrich. Így volt rá esély, hogy újraválasztható lesz a döntőben. Ha elsőnek tette volna, akkor biztos, hogy már nem jön elő a döntőben. 

A fejtők egy dominó rejtvénnyel kezdett, amit Ulrich nyert, majd jött a Tapa. A várható 1:1 után került sor a sudokura. Drámai csatározásban végül Ulrich nyert. Mindkét versenyző elrontotta a fejtést, mindketten azt hitték, hogy kész vannak, de mindkettőjüket visszaküldték további fejtésre. Végül Ulrich jutott tovább.


A másik elődöntőben Thomas volt az ellenfelem. Elsőként a Yajilin nevű vonalas rejtvény jött, amiben tudtam, hogy Snyder jobb. Ezért megpróbáltam tippelni, de nem nagyon adta magát a rejtvény a tippelésre, így maradnom kellett a fonalas haladásnál, Snydernek jobban ment a rejtvény. 
A saját rejtvényem szintén egy új rejtvény volt, amit szintén gyakoroltam. Jól is ment, így sikerült 1:1-re szépítenem. 
A 3. rejtvényt megint Snyder választotta, de úgy gondoltam abban több esélyem van, mint a Yajilinben. Sajnos kiderült, hogy abban Snyder még profibb. Így tisztes helytállás után 1:2-vel estem ki, és Palmer ellen kellett fejtenem a 3. helyért. Míg a döntőben Ulrich vs Thomas párharc következett.

Mi kezdtünk. Palmer egy sudoku rejtvényt választott. Erre a típusra egy kicsit rá kellett volna készülnöm előző nap, nem tettem, de talán mindegy is lett volna. Palmer nyert. 1:0 oda.
Saját rejtvényem ismét egy szinezős feladvány volt. Jól is kezdtem, de utána beleszaladtam egy hibába. Szerettem volna a rejtvény másik felén folytatni, de gyakorlatilag csak ott lehetett, ahol elrontottam, viszonylag sokára sikerült csak kijavítani, és mivel radírozni nem lehetett, csak felülírni filccel, így oda kellett figyelni, hogy melyik beszínezett mező számít és melyik nem. Emiatt később is beleszaladtam egy hibába, amit hiába sikerült gyorsan javítani, Palmer sajnos már be is fejezte a rejtvényt. Így 0:2-vel végeztem a 4. helyen.

A döntőben 3 helyett 5 rejtvény volt, és 3 győzelemig tartott.

ABC keresztrejtvénnyel kezdett Ulrich, ami az alapszakaszban nem ment jól Snydernek. Így lett 1:0.
A 2. rejtvényt Snyder választotta, méghozzá a Barlangot, ami szintén erőssége volt. Ennek megfelelően 1:1-re módosult az állás.
3. rejtvény a 12. féldominós forduló egy kicsinyített változata volt. Ebben a rejtvényben elég sokat kellett számolni az elején. Amit a két versenyző nagyjából egyforma gyorsan tett meg. Mint írtam Pali szakértője lett ennek a rejtvénynek, és meg is nyerte azt a kört. A kicsinyített verziót is hamar átlátta, mit lehetne számolni, amit meg is beszéltünk a rájátszás előtt. Látva Ulrichékat lehet, hogy nekem kellett volna korábban kiválasztani a dominót, azt hiszem, jó lettem volna benne bárki ellen az oktatás után. Mindenesetre azt hiszem így is jókat választottam.
Thomas jobban szerepelt a 12. körben mint Ulrich, emiatt érdekes lehet, hogy Ulrich ezt választotta. Végül  elég nagy különbséggel Ulrich nyert. 2:1.

A következő rejtvény ismét Snyder választása volt. Egy vonalas rejtvény. Mindkét fejtő úgy döntött, hogy logikus fejtés helyett rajzolgatásba kezd, és intuíciói alapján próbálja megoldani a rejtvényt. Ha az embernél nincs radír ez egy elég bátor dolog tud lenni. Sok áthúzott majd újrabehúzott vonal után mindkét oldalon Ulrich diadalmaskodott. 3:1, ezzel véget is ért a döntő.

 Jöhetett a megérdemelt ebéd.
Majd este az ünnepélyes eredményhirdetés a vacsorán. A nap hátralévő részében említésre méltó dolog már nem történt. A vacsorán elköszöntem az új és régi ismerősöktől, mert mi még aznap éjjel olyan 11 felé elindultunk haza.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése